‘Als docent gun ik mijn leerlingen een fijne schooltijd’

Verhalen rondom de lerarenstaking op 30 en 31 januari – Verhaal 6: Aram Waardenburg

Hoewel hij makkelijk kon leren, was gym zo ongeveer het enige vak dat Aram Waardenburg écht leuk vond toen hij zelf naar school ging. Daarom besloot hij de lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding te volgen. Met succes, want ondertussen werkt Aram met veel plezier als docent Bewegingsonderwijs op het Edison College in Apeldoorn, een van de 27 scholen die deel uitmaken van de Veluwse Onderwijsgroep. ‘Gym is een heel sociaal vak. Ik leer jongeren niet alleen om samen te spelen, maar ook hoe ze kunnen omgaan met winst en verlies.’

‘Zelf was ik altijd al gek op bewegen. Ik heb bijvoorbeeld vele jaren bij WSV gevoetbald’, aldus Aram Waardenburg (28 jaar) uit Apeldoorn. ‘Het is trouwens niet zo dat ik als docent Bewegingsonderwijs de hele dag aan het sporten ben. Ik beweeg wel veel, doe ook oefeningen voor, maar uiteindelijk onderwijs ik mijn leerlingen hoe ze beter kunnen bewegen. Ook vertel ik hen dat beweging echt zin heeft. Tijdens het sporten kun je je energie kwijt, maar het zorgt ook voor een betere verbinding tussen de twee hersenhelften, waardoor je je bijvoorbeeld beter kunt concentreren op je huiswerk.’

Verliezen en toch winnen
‘Het mooie aan het vak Bewegingsonderwijs is dat er heel veel sociale vaardigheden worden geoefend. Mijn leerlingen leren hoe ze als team samen moeten spelen, maar ook hoe ze om moeten gaan met emoties die winst en verlies bij hen oproepen. Ik heb een leerling die aan het begin van het schooljaar heel slecht tegen zijn verlies kon. Dan liep hij kwaad de gymzaal uit. Ondertussen heb ik hem geleerd hoe hij deze emoties een plekje kan geven en hoe hij het verliezen van een sportwedstrijdje kan accepteren. Bij verlies blijft hij nu gewoon bij de groep en in mijn ogen is dat ook een soort van winnen.’

Inzet van talenten
‘Mijn sterke punten? Ik ben heel sociaal, super geduldig, streng, maar zeker ook humoristisch. Ik ben niet de moeilijkste, zolang de leerlingen op tijd zijn en hun gymkleding bij zich hebben. Ik denk dat die wisselwerking tussen mijn regels en humor het goed doet bij de jongeren. Ze weten wat ze aan me hebben en vertrouwen me daardoor. Sowieso ben je als gymleraar al snel de populairste docent van de school. Sinds dit schooljaar ben ik trouwens ook coach van een groep leerlingen die ik het hele schooljaar begeleid. Hebben ze een vraag of een probleem, dan kunnen ze bij mij aankloppen. Naast de verantwoordelijkheid die deze functie met zich meebrengt, vind ik het mooi dat ik hun ontwikkeling van nóg dichterbij kan volgen.’

Vertrekken met een glimlach
‘Natuurlijk vind ik het belangrijk dat ik mijn leerlingen wat kan meegeven tijdens de gymlessen, maar ik vind het minstens zo belangrijk dat ze een fijne schooltijd hebben. Als ik zie dat ze aan het eind van de dag met een glimlach vertrekken, is mijn dag als docent geslaagd.’