Omhoog
Aanmelden
Nieuws

Worldschool Network Leerlingen de Heemgaard bedenken oplossingen voor problemen in ontwikkelingslanden

Apeldoorn, 22 maart 2017

 

Elf groepen van havo en vwo eindexamenleerlingen van De Heemgaard presenteren op 30 maart hun oplossingen voor problemen in ontwikkelingslanden tijdens het Worldschool Event.

De vraagstukken varieërden van een lokaal toerismeproject in de sloppenwijken van Manilla (Filipijnen) tot een plastic afvalprobleem in Kenia. In het kader van hun profielwerkstuk deden alle leerlingen, in opdracht van een stichting, onderzoek naar een probleem dat zich in een ontwikkelingsland afspeelt. Deze opdrachtgevers vroegen hen om innovatieve, duurzame ideeën in plaats van oplossingen op de korte termijn.

“Het idee dat jouw eigen profielwerkstuk een verbetering kan zijn voor een stichting of organisatie trok mij heel erg,” vertelt Ernst Jan Peters, leerling uit vwo-6. “Samen met een klasgenoot deed ik een opdracht voor Future for Young People, een organisatie die actief is in Gambia. Zij hadden de vraag: ‘Hoe kan ons support netwerk verbeterd worden?’ Het werkstuk is nu af en de eerste reactie van de organisatie is zeer positief. Dat geeft ons een heel goed gevoel. Ze willen er zelfs echt iets mee gaan doen! Dat maakt het helemaal af.”

t
Vanuit
De Heemgaard doen elf groepen leerlingen mee aan het Wordschool Event. Daarmee is De Heemgaard in Nederland de school met de meeste leerlingen die op deze manier hun profielwerkstuk invult. Op 30 maart presenteren de leerlingen, in het Engels, hun oplossingen. Het publiek is divers: andere leerlingen, begeleidende docenten, opdrachtgevers, maar ook buitenlandse studenten en soms zelfs mensen uit het ontwikkelingsgebied!

“Leerlingen slaan twee vliegen in één klap,” aldus Herman van der Hart, coördinator Worldschool op De Heemgaard. “Ze maken een profielwerkstuk met hopelijk een goed cijfer voor henzelf en tegelijkertijd helpen ze mensen ergens op de wereld met het oplossen van een probleem. Het is een mooie manier om leerlingen te laten zien dat er een directe relatie is met hun schooltijd op De Heemgaard en de leefwereld van mensen elders op de wereld.”